
Wiesz już, że mała firma może być lepsza od wielkiej korporacji. Wiesz, że nawet bez wielkich pieniędzy na promocję, możesz się reklamować i odnajdywać nowych klientów. Pytanie tylko: jak to dokładnie robić? Sprawdź 5 sprawdzonych strategii na promowanie małej firmy.
O atutach małej firmy nad dużą korporacją pisałam w poprzednim artykule 🙂
Pokaż twarz
Pokazuj siebie i swoich pracowników (jeśli ich masz i się na to zgodzą oczywiście?). W dobie mediów społecznościowych to naprawdę jest możliwe. Nie wstydź się tego co robisz i pokazuj się przy pracy. To wzbudzi zaufanie. Zwróć uwagę, że pokazywanie siebie powoduje większe zainteresowanie odbiorców niż np. zdjęcia samych produktów. Do wyboru masz kilka sieci w zależności, w jakiej branży działasz: Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest – dobierz odpowiednią treść do danego stylu platformy i co jakiś czas pokaż siebie. Uwierz – to naprawdę działa!
Buduj społeczność
Skoro już pokazałeś twarz, zacznij budować swoją społeczność, czyli ludzi, którzy staną za tobą murem, nawet jak coś Ci nie pójdzie. W erze cyfryzacji to wcale nie jest takie trudne. Rozmawiaj ze swoimi odbiorcami, słuchaj ich problemów, doradzaj i nie traktuj z góry.
Jako mała firma osobowa łatwiej zbudować społeczność wokół swojej marki. Przejrzyj na spokojnie jak wyglądają relacje w mediach społecznościowych. Na stronach wielkich koncernów może i jest tysiące polubień, ale sprawdź ile jest komentarzy? Mało! Bo nikt nie ma ochoty rozmawiać z botami lub agencją marketingową. A teraz porównaj to do mikroprzedsiębiorców, którzy aktywnie działają i wchodzą w interakcje ze swoimi klientami. Rozmowy, pytania wprost, polecenia, sugestie – tak to działa! Biznes buduje się razem z klientami.
I jeśli działasz offline nie zaniedbuj również tego obszaru. Krótka wymiana zdań z klientem na żywo i przyjazne nastawienie naprawdę działają. Czasami wystarczy uśmiech. Pomyśl, do którego wolisz chodzić sklepu, tam, gdzie są uczynni i przyjaźni sprzedawcy, czy tam, gdzie stoi zawsze naburmuszona pani?
Zaprzyjaźnij się z konkurencją
Nie patrz wilkiem na swoją konkurencję. Skoro jesteś małą firmą i tak nie obsłużysz wszystkich klientów. Więc lepiej poznać się osobiście z innymi, poznać ich atuty i wady oraz wiedzieć, w jakiej niszy się ktoś najbardziej specjalizuje. Poza tym korzystacie z towarów od podobnych dostawców, macie podobne wzorce i uczycie się od tych samych specjalistów. Warto żyć w dobrym układach z konkurencją, bo w sytuacji obłożenia pracą możesz nawet odesłać im klientów lub po prostu polecić ich usługi. Przy sprzyjających wiatrach w przyszłości odwdzięczą Ci się tym samym. A może chociaż nie będą Cię po kryjomu hejtować w internecie.
Doceniaj rekomendacje
Wiesz, że Twój dotychczasowy klient polecił Cię dalej? Doceń to: podziękuj, udostępnij jego post, zaoferuj rabat, zniżkę itp. Wszystko oczywiście zależy od branży, ale miłe słowo i gest jest zawsze dobrze widziane i zaprocentuje w przyszłości.
Nie udawaj większego niż w rzeczywistości
Działasz samodzielnie lub z dwoma pracownikami? Nie masz biura na 20 piętrze biurowca? A może Twoje filmy na You Tube obrabiasz sam? I bardzo dobrze. Nie wstydź się tego i nie wprowadzaj klientów w błąd. Jak będziesz rosnąć informuj o tym na bieżąco i klienci będą się wtedy cieszyć razem z tobą.
Jeśli od razu zrobisz z siebie wielką korporację, to nie będziesz miał jak się chwalić swoim rozwojem. Nowy pracownik, lokal, program, a nawet nowy kanał w mediach społecznościowych, to są kolejne kroki w rozwoju Twojego biznesu.
A poza tym mniejszym łatwiej się wybacza?. Jak myślisz, jeśli schowasz się za wypaśnym logo i stwierdzeniem “wraz z zespołem działamy profesjonalnie od 20 lat” to klienci wybaczą Ci wpadkę lub brak czasu, bo dziecko Ci zachorowało? Raczej nie, bo skoro ktoś już ma wielką firmę, to raczej jest przygotowany na każdą okoliczność. A jeżeli grasz w otwarte karty i jesteś szczery klienci utożsamią się z Twoją sytuacją.
Jak widzisz mała firma ma swoje atuty, które umiejętnie wykorzystane będą działały tylko na plus. A z czasem, kiedy będziesz się rozwijać, będziesz szukać już strategii na tę promocję przez duże P. Niektórzy uważają, że lepiej od razu stawiać się na wysokiej pozycji i wręcz brać pożyczki, aby wejść na rynek z przytupem. Hmm, jeśli Cię na to stać, to czemu nie? Ale jeśli nie, to po prostu postaw na autentyzm i rób swoje.
Przeczytaj również: