Blog firmowy — czy warto go prowadzić?

Wszędzie dookoła trąbią, aby prowadzić bloga, dzielić się wiedzą i tworzyć treści. Każdy początkujący przedsiębiorca, który wchodzi ze swoją ofertą do sieci, czytając te hasła: pierwsze co sobie myśli — powariowali, ja chce, tylko aby klienci kupowali, a nie zostać blogerem. To jak to w końcu jest z tym blogiem firmowym…warto go prowadzić, czy to jednak strata czasu?

Jeszcze 10 lat temu blogi kojarzyły się tylko z nastolatkami, które pisały swoje przemyślenia z dnia codziennego, czyli taki internetowy pamiętnik. Jednak wraz z rozwojem cyfrowym i przenoszenia aktywności do sieci, blogi zmieniły swoje oblicze. Twórcy internetowi zaczęli pisać poważne, eksperckie treści i inspirować inne osoby zainteresowane daną tematyką.

Blogi można podzielić na kilka rodzajów:

  • Eksperckie — Z reguły jedna osoba, specjalista z danej branży dzieli się swoją wiedzą w artykułach np. specjaliści od reklam, od księgowości, behawioryści zwierząt itp.
  • Lifestylowe — To takie najbardziej pierwotne blogi, czyli autorzy z reguły opisują swoje życie, przemyślenia na tematy dnia codziennego, choć też raczej związane z jednym obszarem np. parentigowe — czyli matki i ojcowie piszą o tematach związanych z rodzicielstwem, podróżnicze, kosmetyczne itp. 
  • Firmowe — Ich głównym celem jest pozycjonowanie witryny i zdobycie klienta, choć oczywiście często są prowadzone przez ekspertów danej branży, więc mogą być taką hybrydą z blogiem eksperckim.
zalety i wady bloga

Co daje blog firmowy na stronie internetowej?

  • Algorytmy przeglądarek lubią nowości. Jeżeli publikujesz regularnie, to masz kolejny link w sieci, a roboty przeszukujące treści mają większą szansę Cię znaleźć i wyświetlić odbiorcy. 
  • Dodając odpowiednie frazy w tekście, masz kolejne słowa/zdania, po których można Cię znaleźć w sieci. Przecież nie napiszesz 100 słów kluczowych w swojej ofercie czy na stronie głównej, a tworząc bloga, możesz pisać artykuły na określony temat i masz miejsce na nowe słowa kluczowe.
  • Masz szanse na dłużej zatrzymać odbiorcę na swojej stronie. Być może po skończonym artykule blogowym czytelnik zajrzy w zakładkę z ofertę i zdecyduje się na zakup, a może po prostu zapamięta Twoja markę i poleci gdzieś dalej lub zapisze Twoją stronę na przyszłość. Im dłużej, tym lepiej, bo zachodzisz w pamięci. 
  • Masz czym się dzielić w mediach społecznościowych. Po opublikowaniu artykułu masz tak naprawdę nowy gotowy post na Facebooka, LinkedIna czy Instagram, który będzie o nim informował i promował. 
  • Budujesz bazę wiedzy na przyszłość. Za 2, 6, 15 miesięcy możesz znowu wykorzystać swoje wpisy blogowe w mediach społecznościowych, czy innych mediach, np. stworzyć na tej podstawie video lub podcast.
  • Nie musisz odsyłać klienta do innych po wiedzę ani wszystkiego mu tłumaczyć np. osoba chcąca kupić okna może być ciekawa, jakie okna są najlepsze, jakie wybrać: drewniane czy plastikowe — jeżeli znajdzie te informacje u Ciebie nie będzie szukać ich gdzie indziej.
  • Nie tracisz czasu na wyjaśnianie częstych problemów. Jeżeli tworzysz artykuły odpowiadające na najczęstsze pytania, możesz odesłać klientów do tych wpisów, zamiast odpowiadać każdemu z osobna na te same zagadnienia.

Czy prowadzenie bloga firmowego faktycznie działa na pozycjonowanie strony?

blog firmowy powoduje wzrost statystyk

Odpowiedź na to pytanie brzmi jak zawsze, czyli to zależy 😉

Aby przyniosło to oczekiwany efekt, pamiętaj o podstawowych zasadach prowadzenia bloga na stronie firmowej.

  • Regularność wpisów. To podstawowa reguła w sieci, oczywiście świat się nie zawali, jeżeli co tydzień czy dwa nie pojawi się nowy artykuł, ale miej świadomość, że brak wpisów przez kilka miesięcy, tygodni (przy założeniu, że już masz ten blog) nie jest dobrze postrzegane zarówno przez przeglądarki, jak i czytelników.
  • Treści związane z firmą. Jeśli jesteś kosmetyczką, to nie twórz wpisów o oponach, nawet jeśli prywatnie jesteś miłośniczka rajdów i akcesoriów samochodowych. Choć oczywiście raz na jakiś czas, można pozwolić sobie na wpis bardziej osobisty, zwłaszcza jeżeli jesteś firma jednoosobową — ludzie lubią historie i kulisy.
  • Tworzenie wpisów zgodnie z zasadami SEO. Aby ułatwić znalezienie artykułu, trzeba trochę sobie pomóc. Na szybko podpowiem tylko: stosuj nagłówki, śródtytuły, rozdzielaj tekst na mniejsze części, używaj słów/fraz kluczowych (ale nie przesadź, skup się najlepiej na 2-3 frazach), dodaj zdjęcie z opisem alt.
  • Pisz dla czytelnika. Choć takie artykuły mają pomóc w pozycjonowaniu Twojej strony www, to nie zapomnij, że będą je czytać ludzie, więc nie puszczaj beznadziejnych tekstów, których sam nie jesteś w stanie czytać. Pamiętaj, że jeśli Twoi odbiorcy nie są fachowcami, to opisuj również te podstawowe problemy. Przeczytaj o tym, jak nie dać się klątwie wiedzy 😉
  • Bądź cierpliwy. Prowadzenie bloga firmowego to raczej maraton. Największy ruch z przekierowań jest po publikacji, zwłaszcza jeżeli promujesz wpisy w mediach społecznościowych i z tego źródła przybywają czytelnicy. Jednak w późniejszym czasie, to właśnie ruch z przeglądarek przyprowadza odbiorców. Dobry artykuł może żyć i wyświetlać się w przeglądarce nawet po kilku latach.
blog firmowy - czy to strata czasu

Kiedy nie decydować się na prowadzenie bloga firmowego?

Choć znasz już zalety bloga firmowego, to wcale nie oznacza, że musisz go mieć. Jeżeli nie masz na to czasu i nie masz środków na oddelegowanie tej czynności lub nie masz żadnego pomysłu na treści, to lepiej odpuść sobie.

Jeżeli twoja strona www ma być tylko wizytówką i nie zależy Ci na klientach z internetu, to może się okazać tylko stratą czasu np. lokalny sklep spożywczy.

Jako przedsiębiorca musisz się zastanowić, gdzie są Twoi klienci i jak do Ciebie trafiają? Jeżeli chcesz zdobyć ich w sieci i trafiać wysoko w wyszukiwarkach, blog jest jednym z popularniejszych sposobów na pozycjonowanie. Pamiętaj jednak, że sam fakt prowadzenia bloga firmowego nie oznacza, że od razu trafisz na pierwszą pozycję. Blog stanowi jeden z kilku fundamentów, ale to ciężka, regularna praca, która może, ale nie musi dać gwarancji wysokiej pozycji strony www.

Jeśli jesteś zdecydowany na bloga firmowego, ale nie masz czasu na prowadzenie go, możesz go zlecić specjalistom, czyli copywriterowi lub wirtualnej asystentce, która specjalizuje się w takich zadaniach. Zapoznaj się z moją ofertą

A Ty prowadzisz już bloga firmowego, czy jeszcze się zastanawiasz? Daj znać w komentarzu i podeślij niezdecydowanym ten artykuł 🙂


Przeczytaj również:

2 myśli na “Blog firmowy — czy warto go prowadzić?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *