Czy Facebook umiera?

media społecznosciowe facebook

W ciągu ostatnich miesięcy coraz częściej słyszę, że Facebook jest już przestarzały, niemodny i nie ma sensu angażować się w tą platformę oraz prowadzić tutaj profilu. I patrząc na statystyki z liczbami użytkowników mediów społecznościowych w marcu 2019 r. – chyba faktycznie jest coś na rzeczy. Nasuwa się pytanie, czy warto jeszcze inwestować pieniądze i czas w prezentację firmy na Facebook-u, czy jednak Facebook już umiera?

Statystyki – liczba użytkowników mediów społecznościowych

Zgodnie z danymi firmy Napoleon Cat liczba użytkowników Facebook-a w marcu 2019 r. wyniosła 15 490 000 co stanowi spadek względem lutego o prawie 1,5 mln użytkowników.

Media społecznościowe - użytkownicy Facebooka
Użytkownicy Facebook-a w marcu 2019r.

W pierwszej chwili pomyślałam, że chyba szykuje się nam jakiś kryzys na “fejsie”. Co prawda w ostatnich miesiącach wzrost liczby użytkowników nie był zbytnio spektakularny, ale wskaźnik ciągle szedł w górę. Jednak jak zobaczyłam, że ilość użytkowników na Instagramie również spadła o prawie 900 tys. to już przypomniałam sobie, co działo się kilka tygodni temu. Zapewne przyczyną tych widocznych spadków są działania samego Facebook-a (w końcu), czyli likwidacja fałszywych kont na tych platformach. Być może pamiętasz panikę na Instagramie jak na niektórych kontach zniknęło połowę followersów, czy w niektórych grupach na Facebook-u liczba członków drastycznie zmalała.

Trend w mediach społecznościowych

Rzeczywiście jednak Facebook nie przeżywa już takiego wzrostu użytkowników jak kiedyś. Teraz Instagram i LinkedIn rośnie w siłę. Bylibyśmy ignorantami, gdybyśmy tego nie widzieli. Jednak to wciąż portal z literką F na początku ma najwięcej użytkowników w Polsce. Ponad 40% społeczeństwa robi wrażenie. Znasz takie miejsce gdzie masz potencjalnie szansę dotrzeć do takiej liczby ludzi?

Oczywiście możesz powiedzieć, że sam fakt posiadania konta na Facebook-u nie znaczy, że się z niego korzysta. I masz rację, jednak to samo dotyczy innych platform. Popytaj znajomych kto zarejestrował się na LinkedIn, a potem spytaj się kiedy ostatnio się tam logowali? Nikt, nigdy nie będzie aktywny w każdym miejscu, a ludzie na potęgę zakładają wszędzie konta, z których potem nie korzystają.

Idzie nowe

Wiele osób, zwłaszcza młodsze pokolenie do 25 roku życia przenosi się na inne platformy społecznościowe. W tym przedziale wiekowym chyba większość korzysta z Instagrama. Doskonale widać to na poniższym wykresie. Zapewne sądzisz, że skoro wszyscy siedzą na “Insta” to Ty również powinieneś. Odpowiedź brzmi: to zależy.

Media społecznościowe - użytkownicy Instagram
Użytkownicy Instagram-a w marcu 2019 r.

Podążaj za grupą docelową

Bądź tam, gdzie Twoi odbiorcy. Jeżeli Twoi klienci spędzają czas na Instagramie, Ty również tam się rozwijaj, jeżeli widzisz ich aktywności w innych serwisach – rozwijaj tam swoje treści. Wszystko zależy od tego co sprzedajesz/oferujesz, w jakim wieku masz klientów, co lubią kupować, jak spędzają wolny czas itd. Stwórz najpierw swojego wymarzonego klienta, tzw. avatara i potem pod niego dostosuj komunikację.

Wybierz to co Ci pasuje

Choć mówi się, że klient nasz Pan to, jeżeli Ty jako właściciel konta nie będziesz lubił danej platformy, to ta promocja biznesu może nie wyjść. To widać na wielu profilach, kiedy ktoś nie czuje zasad panujących w otoczeniu. Oczywiście nie oznacza to, że nie możesz próbować, bo może to tylko kwestia czasu i zaznajomienia się z określoną komunikacją. Jednak nie miej wyrzutów sumienia, że nie masz konta we wszystkich serwisach społecznościowych lub jesteś gdzieś mniej aktywny. Skup się na początku na jednym, a potem ewentualnie rozwijaj pozostałe sieci.

Reklamuj się

Choć Facebook to oczywiście medium społecznościowe i z założenia miał służyć komunikacji między znajomymi, wszyscy wiedzą, że reklamy przewijają się na potęgę.Może nam się to podobać lub nie, choć jeżeli jesteś przedsiębiorcą to raczej jesteś w tej drugiej grupie. Faktem jest, że reklamy w social media jeżeli są robione prawidłowo są skuteczne. Jeżeli planujesz inwestować w reklamę na Facebook-u czy Instagramie najlepiej robić to poprzez menagera reklam. Więc chociażby z tego powodu warto mieć konto firmowe na Facebook-u .

Odpowiadając na pytanie: czy Facebook umiera – moja odpowiedź brzmi: nie. Gdybym miała to porównać do człowieka, uznałabym, że dorósł i wiadomo coś tu już strzyka w kościach i nie biega się tak szybko, jak kiedyś, ale za to jest się mądrzejszym i bardziej doświadczonym. Użytkownicy Facebooka-a również się uczą i już nie zachwycają się pierwszym lepszym kotkiem (no dobra, kotki i pieski zawsze działają). Nie wystarczy byle jaka reklama czy post ze zdjęciem produktu raz w tygodniu, aby przyciągnąć klienta do zakupu. Jednak patrząc na rynek amerykański, gdzie social media są o wiele bardziej rozwinięte – myślę, że w Polsce jest jeszcze duże pole do popisu w tej kwestii. A ty jak widzisz przyszłość Facebooka? Podziel się w komentarzu swoimi przemyśleniami. Inwestujesz jeszcze w “fejsa”, czy rezygnujesz?

Źródło danych i grafik: NapoleonCat

6 myśli na “Czy Facebook umiera?”

  1. Hej, chyba jeszcze nie jest z FB tak źle. Znikają konta nieużywane, co oznacza, że tych osób na Fb wcale nie było. W mediach społecznościowych spędza się dużo czasu. Jak na razie nie widzę zagrożenia, bo internet stanowi dzisiaj najbardziej popularną rozrywkę.

  2. Hm, myślę, że trochę w tym prawdy jest. Pytając po znajomych z liceum, mało kto angażuje się na facebooku, a część go już odinstalowała ze swoich telefonów. Mam bardzo podobne podejście.

    1. Widać, że wiele osób odchodzi od Fb. Jednak to wciąż największy potentat w social media. Wszystko zależy do kogo chce się dotrzeć i tam koncentrować wysiłki.

  3. I oby tak się stało z całego serca życzę Facebookowi, MEDIA Społecznościowe otumaniają społeczeństwo ludzie zbyt dużo czasu poświęcają temu nie poświęcając czasu na społeczne relacje. TAK TO JEST MOWA NIE NAWIŚCI SKIEROWANA W STRONE FB. Won z mediami spolecznosciowymi….

    1. Ooo ale ostra opinia. Zgodzę się, że media społecznościowe utrudniają relacje społeczne offline i zabierają nam czas. Jednak tam również można znaleźć wiele wartościowych materiałów i poznać wielu mądrych ludzi, z którymi można zbudować relacje, a potem przenieść je na realu. A poza tym pamiętajmy, że to ludzie decydują gdzie spędzają swój czas oraz ile czasu poświęcają na Facebook-a i inne kanały. Przecież nikt nikogo nie zmusza do korzystania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *