Czy LinkedIn jest dla każdego?

Czy LinkedIn jest dla każdego

LinkedIn to platforma społecznościowa, która zyskuje ogromną popularność w ostatnich miesiącach. Ten wzrost jest widoczny na każdym kroku: coraz więcej aktywnych użytkowników, publikacji na temat Li i ekspertów w tej dziedzinie. Pytanie tylko, czy faktycznie każdy powinien tam być?  Czy LinkedIn jest każdego?

Co to jest LinkedIn

Co do zasady LinkedIn to sieć społecznościowa skupiająca profesjonalistów i biznesmenów, którzy mogą zawierać relacje B2B, czytać profesjonalne publikacje oraz szukać innych ekspertów, aby ich zatrudnić. Do tej pory były to biznesy, które kojarzą się z krawatem i walizką na dokumenty, czyli managerowie, dyrektorzy, finansiści i przedstawiciele handlowi. Jednak w ostatnim czasie widać, że na LinkedIn coraz aktywniej działają branże związane z marketingiem, usługami dla biznesu, prawnicy, coachowie, a nawet trenerzy personalni.

Plusy LinkedIn

Relacje biznesowe

Zasadniczym atutem LinkedIn jest ułatwianie kontaktów biznesowych z osobami decyzyjnymi. Tworzenie postów, artykułów, nawiązywanie nowych kontaktów i wymiana wiadomości powoduje wzrost zainteresowania Twoją osobą. 

Z całą pewnością LinkedIn to platforma gdzie najłatwiej można nawiązać wartościowe kontakty i dotrzeć do osób, z którymi w normalnych warunkach nie byłoby szansy na spotkanie i wymianę zdań. Przyznaj, czy jak zaczynasz jako mały przedsiębiorca albo poszukujący pracy, to znasz dużo dyrektorów czy właścicieli innych firm? Tutaj masz szansę nawiązać takie relacje i pokazać się z najlepszej strony.

Jest prawdziwy

Ja wiem, że w ostatnim czasie coraz więcej osób narzeka, że LinkedIn zaczyna przypominać inne media społecznościowe. Jest jednak jeden szczegół, który działa na duży plus Li — tutaj za większością profili stoją prawdziwi ludzie.

A to wszystko doskonale sprawdza się do zbierania rekomendacji. Rekomendacja na LinkedIn jest lepiej postrzegana niż opinia w Google lub na Facebook-u. Pod taką opinią podpisują się prawdziwe osoby, które chwalą się gdzie pracują i co robią. Ponadto bez większych problemów można się z nimi skontaktować, aby potwierdziły, że ta wystawiona rekomendacja jest prawdziwa. 

Minusy LinkedIn

Niewątpliwe jak każda platforma społecznościowa to pochłaniacz czasu. Jeśli chcesz aktywnie korzystać z LinkedIn musisz poświecić czas na tworzenie treści, publikowanie a przede wszystkim na nawiązywanie relacji. 

Zapytasz zapewne o co chodzi z  tymi relacjami? Jeśli chcesz to robić dobrze, to nie możesz wysyłać wiadomości typu kopiuj-wklej. Czyli powinieneś zapoznać się z profilem danej osoby, popatrzeć czym się zajmuje i porozmawiać o jej potrzebach. Dopiero któryś kolejny krok to może być oferta. Dlaczego piszę, że to minus LinkedIn? Bo robienie tego dobrze zajmuje czas. A oszczędzanie czasu poprzez wysyłanie masowych wiadomości nie wpłynie pozytywnie na Twój wizerunek. 

Podam Ci przykład. Jakiś czas temu dostałam ofertę cateringu dla firm (była to oferta dla dużych firm zatrudniających co najmniej kilkudziesięciu pracowników). Hmm ja jestem freelancerem i pracuję w domu. Nawet jakbym zatrudniała, to też zdalnie. O czym to świadczy, że osoba wysyłająca nie poświęciła nawet 3 sekund na zajrzenie w mój nagłówek. Jeżeli miała wątpliwości, to powinna zapytać, czy taka usługa w jakikolwiek sposób by mnie interesowała lub któregoś z moich klientów. 

Tworzenie postów, artykułów i komentowanie publikacji innych osób również zajmuje czas. I dlatego musisz sobie zadać pytanie: 

Czy LinkedIn jest dla mnie?

Odpowiedź jak zawsze jest niejednoznaczna. Wszystko zależy od Twojej grupy docelowej i od Twojego celu.

Jeśli Twój biznes opiera się na kontaktach B2B, to nie ma co się zastanawiać i zainwestuj w Li. Jeśli szukasz pracy jako ekspert w swojej branży, to również warto się pokazać na tej platformie. Istnieje wtedy duża szansa, że potencjalny pracodawca Cię zauważy i sam zaproponuje Ci pracę lub będziesz mógł nawiązać kontakt z osobą z HR.

Kiedy nie warto iść w LinkedIn?

Myślę, że nie ma takiej branży, która nie mogłaby zaistnieć na LinkedIn. Jednak jeśli Twoimi głównymi klientami są konsumenci, to musisz wziąć pod uwagę jeszcze kilka kwestii.

  • Czy masz czas?
  • Jeśli nie masz czasu, to czy masz środki, aby delegować część zadań np. związanych z publikowaniem artykułów, postów, tworzeniem grafik.
  • Czy Twoi klienci są na LinkedIn i czy będą tam kupować?

Oczywiście każdy biznesmen czy ekspert też korzysta z zeszytów, kupuje prezenty oraz urządza mieszkanie. Jednak czy będą szukać takich treści na LinkedIn i zostaną Twoimi klientami? Znam branże, które mimo wszystko doskonale sobie radzą na Li, ale to wszystko zależy od Twoich zasobów czasowych, finansowych oraz chęci. Bo czasami po prostu może Ci nie leżeć jakaś platforma.

To w końcu zakładać konto, czy nie?

Mimo wszystko warto stworzyć dobry profil na LinkedIn. Nawet jeśli nie będziesz aktywny może znaleźć Cię ktoś kto będzie chciał podjąć współpracę biznesową lub zaproponować Ci wywiad, aby dowiedzieć się o Twojej nietypowej branży.

LinkedIn to taka Twoja wizytówka. Warto zrobić ją ładną i profesjonalną. Kiedy ktoś będzie poszukiwał jakiegoś specjalisty w danej branży może odnaleźć właśnie Ciebie. 

profil na LinkedIn

A jeśli wciąż nie masz zbudowanego idealnego profilu na LinkedIn – pobierz darmowy e-book „Profil na LinkedIn w 15 krokach”, który ułatwi Ci stworzenie dobrego profilu.


Przeczytaj także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *