
Na marketing internetowy składa się wiele czynników. Po ustaleniu grupy docelowej, treści oraz strategii bardzo ważne jest stworzenie komunikacji wizualnej. Po zrobieniu logotypu, kolorów marki właściciele cieszą się, że to już koniec i mogą działać w sieci. Powstaje jednak pytanie, jak tworzyć grafiki do internetu, aby przyciągnąć odbiorców. Czy postawić na wiele kolorów, wiele elementów, czy jednak wrócić do prostoty? Co teraz przemawia do użytkowników sieci?
Zmiany w projektowaniu graficznym
Wizualizacja graficzna w ciągu ostatnich lat zmieniła się diametralnie. 30 lat temu, kiedy głównym nośnikiem dotarcia do obcego klienta były czarno-białe gazety. Wraz z rozwojem zaczęły wychodzić kolorowe pisma, kolejne stacje telewizyjne, kolorowe szyldy. Nastała era pstrokacizny. Wystarczy wziąć gazetę z połowy lat 90 i przejrzeć reklamy, czy po prostu popatrzeć na stronę: nieczytelna, wiele kolorów, różne czcionki, rozmiary — wszystko i nic.
Grafika stron internetowych
Podobnie było ze stronami www. Pierwsze strony były naładowane wielką ilością tekstów, linków, małych banerów, przez co były mało czytelne. Przypominały bardziej widok kodowania niż strony do czytania. Chcesz sobie przypomnieć jak to było kiedyś – zobacz ten artykuł.
Na szczęście wraz z rozwojem technologii i podejścia do czytelnika, grafika na stronach zaczęła być przyjaźniejsza. Naukowcy, graficy komputerowi i specjaliści od marketingu zauważyli, że wysyłanych treści i bodźców wzrosła do tak niebotycznych rozmiarów, że trzeba ułatwić odbiór treści w internecie.
Samodzielne tworzenie grafik do internetu
Zapewne powiesz: “ok, specjaliści się znają i wiedzą jak to zrobić, jednak ja nie mam pieniędzy na zatrudnienie grafika”. To prawda, że eksperci są drodzy i nic dziwnego lata nauki i doświadczenia procentują i dają gwarancję pięknej wizualizacji Twojej marki.
Na szczęście rozwój IT dał zwyczajnym użytkownikom wiele programów do stosunkowo prostej obróbki graficznej w niewielkiej cenie. Dotyczy się to zwłaszcza grafik na potrzeby stron internetowych czy do mediów społecznościowych.
Tworząc samodzielnie grafiki warto pamiętać o najważniejszych współczesnych trendach. Uwierz lub nie, ale odpowiednia grafika może pomóc w kliknięciu tego magicznego przycisku: kup, przeczytaj, zamów!
5 najważniejszych zasad tworzenia grafik do internetu
1. Grafika dostosowana do grupy odbiorców
Jeżeli przekaz kierujesz do młodzieży lub festiwalowiczów możesz sobie pozwolić na więcej szaleństwa z kolorami, dziwnym krzywym fontem lub szalonymi zdjęciami. Jednak jeżeli sprzedajesz towary luksusowe lepiej stawiać na klasykę.
2. Co za dużo to nie zdrowo
Im mniej elementów na grafice, tym jest ona bardziej czytelna. Podobają Ci się kropki, paski, ikonki, zdjęcia, napisy? Super, ale nie upychaj wszystkiego na jednej grafice. Odbiorca nie wie, na czym się skupić i w konsekwencji ucieka całkiem. Tak działa nasz mózg – nie lubi się męczyć.
Oczywiście możesz powiedzieć, że przecież teraz wchodzą nowe dynamiczne formaty video, animacja i są one bardzo popularne. I faktycznie są one ciekawą alternatywą, ale też powinny stanowić jakąś jedność i pewną historię. Zwróć uwagę, że dobre video ma głównego bohatera i w tle nie ma wcale wielu dodatków, bo wtedy odwróciłoby to uwagę widza.
3. Skup się na celu
Przed zrobieniem danego projektu graficznego, obrazka do social mediów, strony www lub landingpage — zastanów się, jaki jest jej cel. Wyróżnij to co jest najważniejsze. Przykładowo robisz landing page — podkreśl kolorem lub wielkością formularz, przycisk kupna/zapisu.
Robiąc grafikę do mediów społecznościowych również podkreśl przycisk z zapisem. Ludzie z natury są leniwi (Ty i ja również 😉 )- wcale nie lubią czytać i marnować czas. Dlatego szukają tego co ma ich doprowadzić do rezultatu. Chcą zrobić zakupy- szukają przycisku: “Kup to”, chcą dostać prezent szukają przycisku “zapisz się”.
Informacje opisujące produkt/usługę również są niezbędne, ale spokojnie możesz to zrobić mniejszą czcionką, bardziej zlewającą się z tłem.
Ułatwiaj klientom dokonanie danej czynności, stwórz tzw. ścieżkę klienta, dzięki czemu Ty również szybciej osiągniesz cel.
4. Dostosuj grafiki do stron mobilnych
Wiesz, że obecnie już ponad połowa wejść na strony internetowe odbywa się z urządzeń mobilnych? Projektując strony czy grafiki miej to na względzie. Nie ma nic gorszego niż niedostosowana strona do widoku mobilnego. Czytelnik szybko ucieknie, a wyszukiwarki gorzej sklasyfikują stronę www, która nie będzie dostosowana do korzystania na smartfony.
Obecnie nawet formaty video czy reklam dostosowuje się specjalnie do pionowego widoku smartfona.
5. Jeden styl
Tworząc komunikację wizualną swojej firmy warto trzymać się jednej kolorystyki, fontów i filtrów. Wybierz 3 kolory, 3 fonty i we wszystkich swoich mediach trzymaj się tego. Ułatwi to rozpoznawalność Twojej marki, niezależnie czy ktoś wejdzie na Twój fanpage, czy stronę internetową będzie wiedział, że to na pewno Ty.
W dobie skanowania treści internetowych dobra grafika może pomóc przyciągnąć odbiorcę. Obecne programy typu “drag and drop” (przeciągnij i upuść) ułatwiają tworzenie stron www i grafik do mediów społecznościowych. Jeżeli poświęcisz trochę czasu na to oraz będziesz pamiętać o podstawowych zasadach minimalizmu — na pewno stworzysz przyciągające obrazy. Jednak nie popadaj też w skrajności, aby siedzieć godzinami nad wyrównaniem jednej literki czy doborem odpowiedniego koloru. Jeśli nie jesteś grafikiem Twoim najważniejszym zadaniem jest bycie specjalistą w Twojej dziedzinie.
Przeczytaj również:
Praca w domu