
O co chodzi z identyfikacją wizualną małej firmy? Co to jest graficzna spójność marki? Teksty, wartości, a może grafiki i logo. Po trochę wszystko 🙂 Przeczytaj jak dobrze zaprezentować swoją markę i oszczędzić swój czas.
Graficzna spójność marki
Przeglądając internet możesz spotkac się z określeniem identyfikacja wizualna marki/firmy. W skład takiej podstawowej identyfikacji wchodzi:
- logo (sygnet + logotyp)
- kolorystyka
- krój liter
W dużych firmach często dochodzi do tego jeszcze:
- wzór papieru firmowego, wizytówek, pieczątek
- wygląd produktów
- dress code pracowników
- wygląd biur
- rodzaj aut służbowych
Identyfikacja wizualna małej firmy
Jeśli nie zlecasz tego specjalistom, bo na obecnym etapie nie masz jeszcze takiej potrzeby lub nie masz środków warto samodzielnie stworzyć taką mini identyfiakcją wizualną marki. A co w niej zawrzeć:
- 2-3 fonty (potocznie zwane czcionkami 😉
- kolory marki (proponuję max. 5), zapisać dokładne numery zgodnie z numerologią (jest kilka rodzajów numerowania kolorów, ale na potrzeby internetu najbardziej popularny jest kod hex)
- jeśli posiadasz to dorzuć też logo
Jak wybrać fonty?
Wybierając fonty przemyśl kto jest Twoją grupą docelową. Jeśli treści są poważniejsze, nie wrzucaj zabawnych krojów. Do internetu wybieraj raczej fonty bezszeryfowe, gdyż ozdobniki bardziej męczą wzrok na ekranie (choć w ciągu ostatnich lat technologia coraz lepiej wyostrza i te szeryfowe litery też są w miarę ok). Z typowo ozdobnych fontów wybierz 1 max. 2. Choć takie artystyczne czcionki wyglądają ładnie, to przy dłuższych tekstach męczą oczy odbiorcy.
Kolory marki
Zapisz numerację kolorów. W grafikach stosuj najlepiej 2 kolory, choć jako uzupełnienie możesz dobrać jeszcze 2-3 kolory. Potem tworząc stronę internetową lub grafiki do mediów społecznościowych trzymaj się wyznaczonych kolorów dzięki czemu, odbiorca będzie już kojarzył te barwy z Twoją marką.
Logo
Jeśli zdecydowałaś/eś się zlecić logo profesjonaliście, to zapewne masz już całą identyfikację. Możesz także spróbować zrobić logo samodzielnie w specjalnych kreatorach, które potem za stosunkowo niedużą opłatą można wykupić w postaci odpowiednich plików. Możesz także poczekać na przyszłość, kiedy będziesz miał więcej środków i wtedy zainwestować w profesjonale logo. Na początku to nie jest wcale najważniejszy element, bez którego nie można prowadzić firmy.
Zdjęcia
Przy markach osobistych logo wcale nie jest aż tak istotne. Tutaj lepiej sprawdza się Twoje zdjęcie. Zwłaszcza jeżeli działasz głównie w sieci i nie używasz produktów fizycznych do reklamy np. długopisy czy szyldy reklamowe.
Dla spójności marki polecam stosować te same zdjęcia na wszystkich kanałach w internecie — zdjęcia profilowe, zdjęcia w tle (strona www, media społecznościowe, portale branżowe). Dzięki temu Twój odbiorca nie będzie się zastanawiał w różnych mediach czy to na pewno Ty.
Szablony grafik do mediów społecznościowych
Jeśli publikujesz cykliczne posty w mediach społecznościowych lub na blogu warto zrobić szablon takich grafik. Wybierz ze swojej gamy kolory i fonty oraz stwórz kilka szablonów w Canvie (możesz użyć ich gotowych propozycji lub samemu stworzyć swoje propozycje). Następnie będziesz je tylko modyfikować co do treści lub zdjęcia. Dzięki temu Ty oszczędzasz czas, bo nie zastanawiasz się za każdym razem gdzie przesunąć element lub dać napis, a Twój odbiorca przyzwyczaja się do Twoich postów i scrollując tablicę wie, że to Ty.
Dzięki tym kilku stałym elementom można zaoszczędzić czas przy tworzeniu grafik. Nie szukasz na nowo fontów czy kolorów, które będą pasować. Masz do wyboru te kilka i pod to dostosowujesz inne elementy. Oczywiście powyższy dobór nie musi być na całe życie i jeśli stwierdzisz, że pora coś zmienić to przeprowadź korekty, dodaj coś nowego lub zmień całą szatę graficzną. Ważne, aby co tydzień nie wyskakiwać z nowymi kolorami lub fontami, bo szkoda Twojej energii i czasu, a prawda jest taka, że to nie to przynosi Ci dochodu.
Przeczytaj także: