Jak zorganizować konkurs na Facebook-u

konkurs na Facebook

Codziennie przeglądając główną tablicę Facebook-a widzisz pełno konkursów. Prowadzisz swój fanpage i wpadłeś na pomysł, że też zorganizujesz taki konkurs dla swoich odbiorców. Tylko jak to zrobić prawidłowo? Jak zyskać, a nie stracić?

Konkurs można zorganizować w 2 formach: bezpośrednio na fanpage oraz w aplikacji. Poniższe reguły dotyczą konkursu na tablicy, choć oczywiście wiele podstawowych zasad jest identycznych, a główne różnice dotyczą kwestii technicznych.

Cel konkursu na Facebook-u

Zastanów się, co chcesz osiągnąć.

  • Zyskać nowych fanów?
  • Docenić obecnych odbiorców?
  • Zaangażować użytkowników?
  • Zdobyć informacje o czytelnikach?
  • Rozreklamować sprzedaż?

To jest kluczowy punkt zorganizowania takiego wydarzenia. Nie pomijaj go, a pozwoli Ci to lepiej dostosować kolejne etapy.

Przykłady konkursu

Skoro ustaliłeś już cel, to zapewne chciałbyś poznać, jak w praktyce można go osiągnąć.

  • Aby zyskać nowych fanów, najlepiej zachęcać konkursowiczów do udostępniania i polubienia fanpage. Podkreślam – zachęcać, a nie wymuszać. Teoretycznie nie ma zakazu warunkowania wzięcia udziału w konkursie poprzez polubienie strony, pozostaje jednak pytanie, jak to zweryfikujesz? Przy obecnych ustawieniach prywatności nie zawsze widać jakie strony lubi użytkownik i nie widać ich na liście osób, które polubiły Twój fanpage.
  • Docenienie obecnych fanów jest chyba najfajniejszą formą konkursu, pozwala to poczuć im się wyjątkowo, a nie jest żebraniem o like. Właściwie tutaj możesz uzyskać dwa cele. Dodając tekst, że konkurs jest dla Twoich fanów jest szansa, że nowi odbiorcy zaznaczą tę magiczną łapkę w górę dla strony.
  • Aby uzyskać zaangażowanie, czyli komentarze i udostępnienia trzeba sformułować odpowiednie zadanie/pytanie dla uczestników. Odpowiedzi powinny być umieszczane w komentarzu, z których Ty jako organizator wybierz zwycięzcę.
  • Jeśli głównym Twoim celem jest zdobyć informację od czytelników, musisz tak sformułować zdanie, aby dało Ci jak najwięcej wiedzy. Przykładowo, jeżeli organizujesz wycieczki, może Cię interesować, gdzie Twoi fani spędzili ostatnie wakacje, więc prosisz ich o najbardziej szalone zdjęcia z ostatnich wypraw wraz z opisem ich przygody i wrażeń.
  • Wypuszczasz nowy produkt lub sprzedaż niedawno ruszyła? W zamian za produkt/rabat na nowy produkt podpytaj czytelników o ich preferencje, co się podoba, jakieś zadanie związane tematycznie.

Regulamin konkursu na Facebook-u

Niestety lub właśnie na szczęście, ale regulamin to podstawa. W dobie wielu obostrzeń Facebook-a, RODO i innych przepisów lepiej nie ryzykować. Ma on chronić głównie Ciebie jako organizatora przed niepotrzebnymi nieporozumieniami. Możesz go umieścić w notatce na stronie fanpage lub na osobnej stronie internetowej. Ważne, aby był łatwy do znalezienia, najlepiej umieścić link w opisie konkursu tak, aby każdy uczestnik mógł się z nim zapoznać i podkreślić, że wzięcie udziału w konkursie oznacza, akceptację regulaminu.

Co musi zawierać regulamin konkursowy?

1. Postanowienia ogólne

  • Oznaczenie organizatora i administratora danych (jeżeli konkurs organizuje jakaś agencja, to mogą być tutaj różne podmioty). Podaj pełne dane firmy lub swoje jako osoby fizycznej (adres też).
  • Informację o ochronie danych osobowych, najlepiej wraz z linkiem do polityki prywatności.
  • Informacje o akceptacji regulaminu przez uczestnika konkursu.
  • Miejsce konkursu, czyli czy jest to fanpage, czy aplikacja i czy są jakieś wymagania techniczne (to już bardziej w aplikacji).
  • Kto jest fundatorem nagród.
  • Harmonogram, czyli czas rozpoczęcia i zakończenia konkursu.
  • Informacje, na jakiej podstawie się odbywa, czyli regulaminu lub innego dokumentu określającego zasady konkursu.
  • Kto sprawuje Nadzór nad prawidłowością i przebiegiem Konkursu (zazwyczaj Organizator).
  • Zapis: „Konkurs nie jest sponsorowany, wspierany ani w żaden sposób powiązany z serwisem Facebook”.
  • Można dodać zapis, choć nie jest to obowiązkiem: „Konkurs nie narusza Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w tym nie narusza postanowień art. 29 tejże ustawy”.

2. Uczestnik konkursu

  • Oznaczenie kto może być uczestnikiem. Czyli z reguły: osoby pełnoletnie, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych (jeżeli po 13 roku życia powinny posiadać zgodę rodziców), posiadające aktywny i prawdziwy profil na portalu Facebook, które zaakceptowały regulamin.
  • Informacje o wykluczonych osobach np. członkach rodziny organizatora.

3. Zasady konkursu

  • Co trzeba zrobić, aby wygrać.
  • Czego nie może robić uczestnik.
  • Ile zgłoszeń można przesłać.
  • Jakie będą kryteria wyboru zwycięzcy.
  • W jaki sposób i kiedy będą ogłoszone wyniki, jak zwycięzcy zostaną poinformowani o wygranej.
  • W jaki sposób nagrody będą przekazane i jakie warunki muszą spełnić zwycięzcy, żeby je otrzymać.

4. Informacje o nagrodach

  • Lista nagród oraz ich wartość, a jeżeli jest więcej niż jedna nagroda, to opisz w regulaminie co jest do wygrania za każde miejsce.
  • Informacja o braku możliwości wymiany nagrody na równowartość pieniężną i przenoszenia nagrody na rzecz osoby trzeciej.
  • Informacja, że uczestnik konkursu jest zobowiązany dostarczyć stosownych danych np. adresu do wysyłki nagrody.

5. Informacja o zakres odpowiedzialności Organizatora

  • Zapis o wykluczeniu odpowiedzialności organizatora np. za nieprawdziwe dane, za kontrolę rzetelności.
  • Zapis o prawie do wykluczenia z udziału w konkursie uczestników, których działania są sprzeczne z prawem, regulaminem oraz regulaminem Facebook-a.

6. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Ten punkt jest obecnie niezbędny, aby cały konkurs był legalny, zgodny z RODO itd.

  • Kto będzie przetwarzał dane osobowe uczestników konkursu i w jakim celu;
  • Przez jaki czas będą przechowywane dane;
  • Prawie uczestników wglądu do przetwarzanych danych i ich poprawiania oraz usuwania, oraz że dane są podawane na zasadach dobrowolności, ale w zakresie uczestnictwa w konkursie wymagana jest rejestracja na portalu społecznościowym Facebook.
  • Iż w momencie usunięcia danych Użytkownik traci możliwość Uczestnictwa w Konkursie.

7. Reklamacje

  • W jakiej formie można składać reklamacje (np. mailowo, listownie na adres… itp.).
  • Do kiedy będą przyjmowane zażalenia.
  • Gdzie wysyłać reklamacje.
  • Czego może dotyczyć reklamacja.
  • Jaki będzie czas jej rozpatrywania i w jaki sposób zostanie udzielona odpowiedź.

8. Postanowienia końcowe

  • Kiedy regulamin wchodzi w życie.
  • Gdzie jest dostępny regulamin (podać najlepiej link do strony).
  • Można, choć nie jest to niezbędny zapis, że „w nieuregulowanych kwestiach obowiązują przepisy Kodeksu Cywilnego”.

Nagrody w konkursie na Facebook-u

Wybierz atrakcyjną nagrodę, związaną z Twoją marką lub branżą np. Twój produkt, zniżkę na usługę, bilet na wydarzenie lub produkt innej firmy, ale związany tematycznie z Twoją np. książki. Wybierz taki podarunek, o który Twoi fani będą chcieli powalczyć.

Konkurs na Facebook-u, a podatki

Pamiętaj, że zgodnie z polskimi przepisami w maju 2019 r. (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) z tytułu wygranych w konkursach należy opłacić podatek w wysokości 10% wartości wygranej nagrody.

Ustawodawca nie wskazuje wprost, kto pokrywa ten podatek: organizator czy zwycięzca, więc dla jasności najlepiej zawrzeć tę informację w regulaminie.

Prawodawca poszedł na rękę i przewidział zwolnienie od tej opłaty, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jednak uczulam, że dotyczy to tylko konkursów organizowanych przez mass media lub z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (czyli np. konkurs fotograficzny lub na napisanie wiersza) oraz nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług.

Jeżeli żadne z powyższych zwolnienie nie dotyczy Twojego konkursu to ewentualnie zastanów się nad nagrodą do 200 zł, wtedy można to potraktować jako wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą (art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Czego nie wolno w konkursie na Facebook-u?

  • Przeprowadzać loterii

W kwestiach prawnych ważne, abyś zapamiętał, że nie wolno Ci przeprowadzać losowania bez zgody Izby Celnej. Zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych, aby przeprowadzić taką loterię (nawet takie grzebanie karteczek w kuli też jest loterią) musisz złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie loterii do Izby Celnej, wnieść opłatę za zezwolenie – 10% wartości puli nagród brutto oraz nadzór nad loterią musi sprawować osoba ze specjalnym Świadectwem Ministra Finansów.

Naruszenie tych przepisów jest traktowane jako przestępstwo skarbowe.

Tak wiem, na tablicy Facebook-a pełno jest konkursów, gdzie zwycięzców wyłaniania się poprzez losowanie. No cóż, decyzja należy do Ciebie czy chcesz działać w ten sam sposób i ryzykować. Rzeczywistość jest taka, że chyba nikt tego nie śledzi i właściwie, póki ktoś tego nie zgłosi, takie działania są bezkarne. Zastanów się jednak czy nie lepiej spać spokojnie i zorganizować wszystko prawidłowo od A do Z.

Może jednak coś zacznie zmieniać się w interpretacji tych przepisów. W lutym 2019 r. sąd w Łodzi w swoim wyroku uznał, że uczestnictwo w konkursie na fanpage, gdzie nie doszło do zakupu produktu, nie można traktować jako loterię. Więcej o tej interpretacji możesz przeczytać u prawnika Tomka Palaka.

  • Warunkować wzięcia udziału w konkursie poprzez udostępnianie posta i oznaczaniem znajomych. Oczywiście możesz poprosić o to uczestników, ale nie może być to warunek wzięcia udziału.

Zadanie konkursowe

Zaangażuj fanów do konkursu poprzez ciekawe zadanie, w miarę proste, ale jednak wymagające podjęcia jakiegoś trudu. Poproś o opowiedzenie jakiejś historii, zadaj pytanie otwarte, które wymaga dłuższej odpowiedzi lub wyznacz jakieś zadanie kreatywne, np. wstawianie super zdjęć z Twoim produktem lub zdjęć jak ktoś stoi do góry nogami itp.

Dzięki takiemu podejściu pozbędziesz się lub przynajmniej ograniczysz tzw. konkursowiczów, czyli osób, które biorą udział w każdym konkursie, aby tylko coś wygrać, a w rzeczywistości nie mają i nie będą miały nic wspólnego z Twoją marką.

zasady konkursu na FB
Najważniejsze zasady konkursu na Facebook-u

Czy konkurs to na pewno dobry pomysł?

Na koniec zastanów się, czy na pewno konkurs jest najlepszym sposobem na promocję fanpage. Oczywiście wszystko zależy od specyfiki danej branży i fanów, ale czasami warto pomyśleć nad zmianą treści na stronie lub dobrą reklamą. Konkurs powinien być dodatkiem do obecnej komunikacji, taką powiedzmy wisienką na torcie 😉 Najpierw musisz dobrze określić swoją grupę docelową, strategie komunikacji i jaki masz cel, a potem działaj.

Mam nadzieje, że ten wpis pomoże Ci przygotować legalny konkurs na tablicy Facebook-a. Jeżeli podoba Ci się i uważasz, że jest wartościowy – podziel się z innymi, może dzięki temu będzie mniej tych nieprawidłowych konkursów na naszych tablicach.

Jak masz jakieś pytania i wątpliwości, to pisz śmiało w komentarzu lub w wiadomości – odpowiem na pewno. Jeżeli nie masz czasu na przygotowanie samodzielnie całego konkursu, to napisz do mnie i umówimy się na konsultację, jak mogę Ci pomóc.

7 myśli na “Jak zorganizować konkurs na Facebook-u”

    1. Ciesze się, że pomogłam. Można zachęcać do udostępniania, ale nie może to być warunek. Wiem, że niestety pełno na Facebook-u takich konkursów, ale ja mimo wszystko jestem za legalnością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *