
Masz czasem taki dzień, że odechciewa Ci się walki o klienta? W telewizji widzisz reklamy wielkich korporacji, a na ulicach bilbordy z ich produktem? Zapewne myślisz, że i tak nie masz z nimi szansy konkurować na rynku? I masz rację, bo ich klienci, to nie są Twoi klienci. Promocja małej firmy nie jest prosta, ale naprawdę jest możliwa. A w czym Ty możesz konkurować z takimi gigantami?
Autentyczność
Jak myślisz, dlaczego klienci kupują u Ciebie? Bo cię znają i zaufali właśnie Tobie. Wiedzą, jaki masz charakter, czy lubisz luźny styl ubierania, czy garnitur. Czy lubisz żartować, czy jednak zawsze jesteś poważny? Widzą jak opowiadasz o produkcie i jak pracujesz. I właśnie tę autentyczność powinieneś wykorzystać promując swoją firmę.
Masz już kilku pracowników — fantastycznie ! Ale zapewne jako szef dalej, to Ty najczęściej spotykasz się z klientami i dalej, to Ty jesteś twarzą firmy. I bardzo dobrze, bo to właśnie działa na Twoją korzyść.
Ludzie lubią kupować od ludzi
Przyzwyczajenie
Zastanów się, dlaczego chodzisz od lat do tej samej fryzjerki? Bo ją znasz, lubisz i nawet jak są lepsze na rynku czujesz się na tyle zżyty z tą osobą, że głupio Ci ją zmienić. Taką relację ciężko jest zbudować wielkiej marce, bo jest bezosobowa. W tym przypadku klient, jeżeli ma produkt takiej samej jakości, o tych samych parametrach, nie będzie mieć skrupułów, aby zmienić i wypróbować nowy.
Bliskość
Tę kategorię można rozumieć dwojako. Po pierwsze atutem będzie bliskość jako odległość. Z wygody często od lat kupujesz chleb w tej samej piekarni, bo masz ją pod nosem. Tak samo korzystasz z usług tej samej kosmetyczki na osiedlu, czy z warzywniaka za rogiem.
Ale tę bliskość możesz wykorzystać również pod kątem emocjonalnym. Znając właściciela/pracownika osobiście zawiązuje się bliższa relacja. Znasz ten widok, kiedy wpadasz do sklepu, a tam żywa dyskusja Pani sprzedającej z klientem o kosmetykach albo problemach rodzinnych? A wiesz, że Twój agent ubezpieczeniowy ma dzieci albo, że wybiera się niedługo na wakacje? Jeśli tak, to zapewne dlatego nie korzystasz z infolinii 😉
Zaufanie
Jeśli kogoś poznamy jesteśmy skłonni bardziej mu zaufać. Jeśli ktoś promuje własną twarzą i nazwiskiem swoją pracę, mamy poczucie, że jak coś będzie nie tak, to pójdę do Pana X i mu wygarnę.
Jakość
Jednym z największych walorów małej firmy jest lepsza jakość. Z reguły produkty nie są robione taśmowo (choć to oczywiście zależy od rodzaju działalności). W wielkich fabrykach wszystko idzie masowo i pomimo kontroli jakości nie oszukujmy się — pracownikom aż tak bardzo nie zależy, aby nie było żadnego babola. Kiedy nadzorujesz wszystko osobiście lub przez zaufanych ludzi, z którymi masz bezpośredni kontakt jesteś w stanie dostarczyć lepszy towar/usługę.
Indywidualne rozwiązania
A wiesz co jest największym atutem małej firmy? Z reguły można poprosić o indywidualne rozwiązania. Meble na wymiar, sukienka szyta na miarę czy strategia dopasowana pod Twoje potrzeby. I ten trend jest mocno widoczny na każdym rynku.
Już nawet duże firmy próbują tak ułożyć swoje produkty, aby ułatwić klientom skomponowanie usługi pod swoje potrzeby: np. w sklepie meblowym można wybrać różne półki, drążki, w markecie można dobrać różne smaki cukierków do jednego worka w tej samej cenie, a w niektórych sklepach odzieżowych można skrócić spodnie. Jednak to nie to samo, co meble zrobione na wymiar przez stolarza, babeczki wypieczone na zamówienie bez produktów, które Cię uczulają czy garnitur uszyty pod konkretnie Twój rozmiar.
Promocja małej firmy nie polega na porównywaniu się i konkurowaniu z wielkimi firmami. To jest zupełnie inny segment rynku. Twoja marka ma swoje zalety i to właśnie one sprawiają, że klienci przychodzą do Ciebie. Masz mały lokal, obsługujesz tylko kilkoro klientów w miesiącu, nie robisz hurtowo produktów? Potraktuj to jako swój atut i nie wstydź się tego. To, że nie masz zrobionej wizualizacji marki, 5 działów z managerami czy kilku salonów sprzedaży nie znaczy, że jesteś gorszy.
Nie oszukuj klientów, że jesteś większy niż w rzeczywistości. Nie ma nic śmieszniejszego niż firma jednoosobowa, która opisuje wszystko w stylu: „my wielka korporacja”. Wtedy nie zdobędziesz ani niszowych klientów, ani tych lubiących znane marki.
A Ty jakie atuty zastosujesz w promocji swojej firmy? Dodasz coś do tej listy?
Przeczytaj również: