Strategia biznesu — czy to w ogóle potrzebne?

strategia małego biznesu

Strategia biznesu, marki, biznesplan, model Canvas — patrzysz z wytrzeszczonymi oczami i zastanawiasz się, o co chodzi? Zapewne myślisz — ja chce tylko rozwijać biznes i zarabiać pieniądze, a nie jakieś modele i plany budować. Jednak, aby dobrze się przygotować do budowania własnego imperium, warto najpierw stworzyć strategię swojego biznesu.

Kiedy słyszysz te wszystkie trudne słowa, myślisz, że jest to zarezerwowane tylko dla wielkich korporacji?  A może, by tak właśnie zmienić myślenie i przełożyć strategię również do mikrobiznesu? W końcu chyba nie chcesz podzielić losu tej połowy firm, które padają przed upływem 2 lat?

W minioną sobotę miałam przyjemność uczestniczyć w warsztatach z budowania strategii biznesu: “Ułóż swój biznes – warsztaty biznesowe dla kobiet – edycja 2.” zorganizowanych przez Emilię Wojciechowską z CareerUP. Spotkanie w małym gronie przedsiębiorczych i inspirujących kobiet pozwoliło mi dostrzec moje błędy w budowaniu własnej firmy oraz zbudować jasny plan działania. A jak to wszystko wyglądało?

Przygotowanie do warsztatów

Jeszcze przed szkoleniem dostałam maila z prośbą o przygotowanie informacji o potencjalnych kosztach oraz źródłach przychodów i cenach w moim biznesie. To był już dobry znak. Lubię, jak ktoś daje mi zadanie, bo to oznacza, że nie obiecuje mi gruszek na wierzbie na zasadzie: ”przyjdź, posłuchaj i będziesz bogatszy o miliony”. Nie wiem jak Ty, ale ja w takie bajki nie wierzę.

Sam warsztat był bardzo praktyczny, właściwie większość z 5 godzin to były zadania lub dyskusja. Nie był to wykład, po którym wszyscy spali i nic nie pamiętali. Po krótkim wstępie prowadzącej zabrałyśmy się do pracy nad swoimi planami.

Fundamenty — dlaczego

Emilia powołała się na słynną książkę Simona Sinka “Zaczynaj od dlaczego” (przyznaję, że jeszcze nie czytałam, ale ta pozycja jest na mojej liście) i kazała nam poszukać swojego “dlaczego”, czyli dlaczego chcemy prowadzić nasze firmy. Przyznaję, że wcale nie było to takie łatwe, jakby się mogło wydawać. Ciężko samodzielnie złapać różnicę w odpowiedziach na pytania: co? jak? komu? Po tych ćwiczeniach w parach doskonale można było wyłapać, jak druga strona nie rozumie naszego “dlaczego” i co trzeba poprawić w swojej komunikacji.

Stworzenie klienta idealnego

Kolejnym zadaniem było stworzenie opisu klienta idealnego. Z tą częścią nie miałam większego problemu, pewnie dlatego, że miałam to już wcześniej sprecyzowane. Jednak wiem, jak ten etap jest niezbędny dla tworzenia własnego biznesu. Bo nie da rady tworzyć swoich produktów i usług dla wszystkich. Dlatego, jeśli jeszcze nie masz zrobionego takiego avatara — koniecznie stwórz swojego idealnego klienta. Będzie Ci łatwiej budować komunikację swojej marki.

Własny biznesplan — model Canvas

Najważniejszą częścią szkolenia było stworzenie własnego biznesplanu na podstawie modelu Canvas. Prosty i jednostronny model biznesowy, to zdecydowanie coś dla mikrofirm, które potrzebują strategii na start biznesu. Emilia doskonale wytłumaczyła krok po kroku, jak trzeba wypełniać pola i o co w nich tak naprawdę chodzi. W końcu wiem, o co chodzi w punkcie relacje z klientami 😉

model Canvas

Dla lepszego zrozumienia zrobiłyśmy taki biznesplan wymyślonej przez nas firmy. Następnie wypełniłyśmy na wielkiej kartce model naszych biznesów.

Mini mastermind

Ostatni etap był chyba najcenniejszy z całego wydarzenia, czyli po 15 min dla każdej z nas na omówienie swoich planów oraz nasze pytania i wątpliwości, które były poddane ogólnej dyskusji. Spojrzenie osób trzecich na nasze działania i myślenie o naszej firmie może bardzo pomóc. Nie zawsze, to co dla nas jest oczywiste i sensowne, dla innych również takie jest. Dzięki dyskusji można cudownie wyłapać reakcje i opinie, dzięki czemu możemy modyfikować ofertę i przekaz naszej firmy.

Plan działań

Dodatkiem na koniec było wyznaczenie najważniejszego celu każdej z nas i rozpisanie działań na kolejne pół roku, z podziałem na każdy miesiąc.

Wnioski

Choć już kilka miesięcy temu, robiłam takie mini biznesplany, avatara klienta i ogólną komunikację marki, to te warsztaty pozwoliły mi to ujednolicić. Praca w mikro grupie na naszych biznesach i pomysłach, możliwość poddania tego pod dyskusję to nieoceniona pomoc. Dzięki dokładnemu wyjaśnieniu przez prowadzącą każdego elementu w ćwiczeniach zrozumiałam w końcu jak to dokładnie tworzyć. Co więcej, model Canvas można zastosować nie tylko do budowania firmy, ale także do nowych projektów i przedsięwzięć, aby rzetelnie spojrzeć na pomysł i nie rzucać się „z motyką na słońce”.

wirtualna asystentka

Sama prowadząca Emilia Wojciechowska to przykład osoby, która wie, o czym mówi — sama prowadzi z sukcesem swoją firmę jako coach i trener mentalny, więc zastosowała w praktyce, wszystko to o czym uczy. Podczas warsztatów była pomocna, ale równocześnie nie ingerowała zbytnio w nasze ćwiczenia i naszą kreatywność. Nie był to suchy wykład jednej osoby, a praca nad swoją sytuacją — co dla mnie było dużą zaletą. Teorię mogę sobie wyklikać w sieci, ale możliwość zadania pytania i dyskusji o moich problemach była dla mnie bezcenna.

Czy poleciłabym te warsztaty innym przedsiębiorcom? Jak najbardziej TAK, zwłaszcza na początku swojej działalności, a jeszcze lepiej przed podjęciem ostatecznej decyzji. Myślę jednak, że trzeba mieć już jakiś pomysł na swój biznes, a nie dopiero szukać. Wtedy te warsztaty mogą posłużyć bardziej jako naukę przygotowywania takich modeli niż pomóc w konkretnej strategii.

A co ja zyskałam dzięki tym warsztatom? Przypomniały mi, jak ważna jest strategia, aby nie działać po omacku. Pokazały mi również, że nawet małe jednoosobowe działalności mogą, a nawet powinny mieć określony plan. W końcu mam spisane na papierze co faktycznie chce osiągnąć, co już mam, a co jeszcze muszę zrobić, aby uzyskać swój cel. A drugą korzyścią, mniej oczywistą są nowe relacje i otrzymanie informacji zwrotnych od innych uczestniczek. O taki konstruktywny feedback wcale nie jest łatwo.

A Ty masz zrobiony biznesplan? Wiesz, co to jest model Canvas? Daj znać w komentarzu.

A jeśli chcesz skorzystać z takich warsztatów, to zajrzyj do Emilii Wojciechowskiej — z tego, co wiem, planuje kolejne edycje takich spotkań. Zawsze lepiej wcześniej zaplanować swoją strategię, dzięki temu potem łatwiej będzie Ci działać 😀

Aktualizacja -> Emilia ma już termin na nowe warsztaty 08.09.2019 r. Więcej info tutaj.


Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.