Widoczność lokalnej firmy w internecie

lokalna firma

Zapewne zgodzisz się, że w obecnych czasach większość konsumentów korzysta z internetu. Z drugiej jednak strony, zastanawiasz się, czy jest sens inwestować w kanały internetowe, aby pokazać swoją lokalną firmę, skoro większość Twoich klientów to sąsiedzi, którzy i tak Cię znają.

Odpowiedź zapewne Cię nie zaskoczy — WARTO choć trochę pokazać się w internecie.

Rozumiem doskonale, że jako mikro biznes nie masz środków na wielkie inwestycje, ani na zatrudnianie sztabu ludzi. Pewnie i tak większość klientów masz z polecenia innych osób. A więc po co Ci to wszystko?

A teraz sprawdź historię swojej wyszukiwarki. I co widzisz? Zapewne w ostatnich 10 wynikach masz poszukiwania jakiejś usługi lub firmy? Wyobraź sobie, że zdobędziesz, chociaż 1 nowego Klienta w miesiącu, który poleci Cię kolejnej osobie i ta również Cię zarekomenduje. Oczywiście przy założeniu, że jesteś świetny, w tym, co oferujesz, ale nie śmiem twierdzić inaczej.

Czy się nam to podoba, czy nie, obecne społeczeństwo jest cyfrowe i praktycznie każdy korzysta z internetu. Obecnie nie ma już nawet książek telefonicznych! Więc jeżeli chcesz zaistnieć i chcesz się rozwijać, to zacznij działać już dziś. Zrób kilka prostych kroków, po kolei — przecież „nie od razu Kraków zbudowano”, a następnie odznaczaj jak listę zadań. To co lecimy z niezbędnikiem lokalnego przedsiębiorcy wchodzącego do sieci?

Wizytówka w Google Moja Firma

Wszyscy wiemy, że ww. firma to absolutny potentat jako wyszukiwarka, więc warto się z nim zaprzyjaźnić i skorzystać z jego usług.

Korzyści:

  • Widoczność Twojego lokalu na mapach Google. Dzięki włączonej lokalizacji szukający znajdują w pierwszej kolejności firmy, które są w najbliższej okolicy. A to właśnie mała odległość jest atutem firmy lokalnej, bo klienci nie lubią tracić czasu ani pieniędzy na dojazd.
  • Widoczność Twojego biznesu na liście firm, które wyświetlają się przy ww. mapach.
  • Wyszukiwania są nr 1 w wyszukiwarce (no dobra, czasami reklamy są wyżej).
  • Nie trzeba wpisywać dokładnego adresu, co jest szczególnie przydatne przy firmach bez lokalu, które świadczą usługi u klientów lub zdalnie.
wyszukiwarka Google lokalna firma
Widok wyszukiwarki po wpisaniu poszukiwanej usługi

Wady:

  • Czas oczekiwania na zweryfikowanie przez Google trwa ok. 2-3 tygodnie.

Profil możesz założyć na stronie Google: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ 

Strona www

Strona internetowa może wydawać się zbędna, zwłaszcza jeżeli nie oferujesz sprzedaży bezpośrednio przez internet. Jednak nawet taka prosta strona wizytówka jest przydatna (choć osobiście uważam, że strona one-page nie jest dobrym rozwiązaniem pod kątem pozycjonowania, ale o tym kiedy indziej).

Korzyści:

  • Możliwość przedstawienia siebie, firmy, jaka idea jest Twoją myślą przewodnią oraz co oferujesz, w jakich godzinach działasz oraz co najważniejsze jak się można z Tobą skontaktować i gdzie Cię można znaleźć.
  • Baza dla dalszego rozwoju. W przyszłości będziesz mógł dołożyć na stronę blog oraz popracować nad pozycjonowaniem.
  • Możliwość reklamy. Strona internetowa ułatwia reklamowanie Twojej firmy zarówno w Google Ads, w social media, jak i w marketingu szeptanym. W sytuacji, kiedy Twoi dotychczasowi klienci będą chcieli Cię polecić np. na forach czy w mediach społecznościowych wystarczy, że podadzą adres strony www czy nawet samą nazwę firmy, a zainteresowane osoby bez problemu odszukają Twoją firmę.
  • Masz własną tablicę ogłoszeń, czyli miejsce, gdzie możesz przekazywać informację o aktualnościach, promocjach i zachęcać do skorzystania z oferty.

Wady:

  • Koszt domeny i hostingu. Pierwszy rok z reguły można zakupić za niewielkie pieniądze, często wystarczy mniej niż 100 zł. Trzeba jednak zwracać uwagę na opłaty w kolejnych latach, gdyż te już są zdecydowanie wyższe. Zawsze można też początkowo skorzystać z darmowych kreatorów stron www. Co prawda są one mniej profesjonalne i przy darmowych wersjach widoczne są ich reklamy, ale zawsze jest to jakaś alternatywa.
  • Umiejętność zrobienia strony www. Jeżeli nie jesteś specem w technologicznych sprawach oraz nie masz czasu na naukę i budowanie tejże strony, będziesz musiał komuś za to zapłacić. Oczywiście takie opłaty są zróżnicowane w zależności od wielkości i rodzaju strony oraz jakiemu specjaliście będziesz chciał to zlecić. Jednak jeżeli jesteś na początku swojej działalności i nie masz środków na inwestycje, popytaj znajomych czy ktoś się tym nie zajmuje lub, czy nie znają kogoś, kto jest dopiero na etapie nauki, a może uda się niewielkim kosztem zadziałać. Jak to się mówi: „kto pyta, nie błądzi”.

Media społecznościowe

Media społecznościowe to morze możliwości, choć może też być miejscem utopienia czasu, pieniędzy i reputacji. Miliony ludzi spędza wiele godzin podczas przeglądania kanałów społecznościowych. Czemu by więc nie wykorzystać tej publiczności i nie przyciągnąć potencjalnych klientów do siebie?

Nawet jeżeli działasz na lokalnym rynku, możesz inspirować innych. Profil firmowy pozwoli Ci zaprezentować trochę luźniejszy obraz twojej firmy oraz łatwiej komunikować się z Twoimi odbiorcami. A uwierz lub nie, wiele osób sprawdza profile społecznościowe firm, polecają dalej i wchodzą z nimi w relacje.

Korzyści:

  • Możliwość dotarcia do nowej grupy odbiorców.
  • Stosunkowo tania reklama, którą można ukierunkować na odpowiednią grupę docelową.
  • Możliwość wejścia w relacje z klientami, poznania ich potrzeb i zainteresowań.
  • Kolejne miejsce na informowanie o produktach, nowościach i promocjach.

Wady:

  • Pomysł na profil firmowy. Nie zakładaj konta, jeżeli nie masz wizji, co chcesz prezentować i będziesz wrzucać tylko zdjęcia swoich produktów. To nie działa i nie przyniesie Ci odpowiednio dużo klientów.
  • Czasochłonność. Prowadzenie profili w social media z zaangażowaniem i regularnością jest bardzo czasochłonne. Przygotowanie grafik, filmów, pisanie postów, odpowiadanie na komentarze, reklamowanie swoich usług to wielki pożeracz czasu. Wobec czego robisz to po godzinach lub w czasie, który mógłbyś przeznaczyć na pracę merytoryczną albo musisz to komuś zlecić odpłatnie.

I co zachęciłam Cię do umieszczenia swojej lokalnej mikro firmy w internecie? Wyprzedź konkurencję i daj się znaleźć potencjalnemu klientowi.

4 komentarze do “Widoczność lokalnej firmy w internecie”

    1. Filmiki na pewno są przydatne, jednakże uważam, że jest to jakiś kolejny etap i nie jest to niezbędne na początek przy lokalnym biznesie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.